De held van de Notre-Dame

Een hevige brand heeft de kathedraal Notre-Dame in het voorjaar van 2019 zwaar beschadigd. De Parijse brandweer kon verhinderen dat het gebouw volledig werd verwoest, mede dankzij een speciaal lid uit de eigen gelederen.
  • Colossus is circa 1,6 m lang, 78 cm breed en 76 cm hoog. Het leeggewicht bedraagt 500 kg. Foto's: Shark Robotics; Ian Langsdon/Keystone

    Colossus is circa 1,6 m lang, 78 cm breed en 76 cm hoog. Het leeggewicht bedraagt 500 kg. Foto's: Shark Robotics; Ian Langsdon/Keystone

15 april 2019, 19:50: voor de ogen van een geschokt publiek stort de torenspits van de kathedraal Notre-Dame in Parijs in. De brandweer ziet daarin echter niet alleen een symbolische tragedie; het instorten betekent dat het schip van de kerk in het inferno van vlammen verder wordt gedestabiliseerd. Vanaf dit tijdstip is het betreden van de kathedraal en de brandbestrijding van binnenuit bijzonder gevaarlijk. Er wordt besloten de robot Colossus naar binnen te sturen.

Achter Colossus staat de Franse firma Shark Robotics. De onderneming met twintig medewerkers ontwikkelt en bouwt hightech-robots, die de mens in bijzonder uitdagende omgevingen assisteren of vervangen. De robots zijn in staat zich over moeilijk terrein voort te bewegen. Uitgerust met een beweegbare arm ondersteunen ze de brandweer of helpen ze bij het ontmantelen van bommen of het wegruimen van andere voorwerpen.

Een modulair systeem als succesformule

Colossus werd in samenwerking met de Parijse brandweer ontwikkeld. Daarom is hij niet alleen geschikt voor brandbestrijding, maar ook voor het redden van mensen na het instorten van een gebouw of voor het wegruimen van biologisch gevaar. Rekening houdend met deze verschillende opgaven heeft Shark Robotics gekozen voor een modulaire bouwwijze. Een basiseenheid wordt uitgerust met modules die zijn afgestemd op het betreffende toepassingsgebied.

Naast een straalpijp kan de robot bijvoorbeeld met een 360° draaibare HD-camera worden uitgerust. Ook is het mogelijk sensoren aan te sluiten die parameters zoals temperatuur of stralingsbelasting meten, of herkennen of giftige stoffen aanwezig zijn. Tevens kan Colossus met een rookafzuigsysteem vooruit worden gestuurd, om een brandhaard voor de brandweer toegankelijk te maken. Met een grijparm is hij in staat de toegang tot een gebied vrij te maken. En bovendien kan Colossus met een brancard, een reddingskooi of een stormram worden uitgerust. Al deze toepassingsgebieden stellen hoge eisen aan de kwaliteit en de sterkte van de materialen. Daarom is Colossus volledig van staal en aluminium gemaakt, dat ook in de lucht- en ruimtevaart wordt gebruikt. Twee 4000W-motoren en zes accu's zorgen ervoor dat hij tot twaalf uur zonder onderbreking kan worden ingezet. Hij is compleet stof- en waterdicht en is bestendig tegen hoge warmtestraling.

3000 liter water per minuut

Bij de brand van de Notre-Dame werd de straalpijp van de robot ingezet. Daarmee werden de binnenmuren van het schip van de kerk en de structurele elementen van het gebouw nat gehouden, om uitbreiding van de brand te verhinderen. Via een toevoerslang werd de robot voorzien van bijna 3000 liter water per minuut – zonder gevaar voor de hulpdiensten. Colossus kan namelijk via een afstandsbesturingsmodule inclusief display worden bediend. In technisch opzicht is de conceptie van een dergelijke robot een uitdaging. Daarom wendde Shark Robotics zich tot MDP – maxon Frankrijk. Voor de grijparmen van de robot zocht de onderneming motoren die compact, sterk en stroombesparend zijn in het gebruik. „Wij hebben motoren voor onze robots nodig, die buitengewoon robuust zijn en geschikt voor extreme omstandigheden”, aldus Jean-Jacques Topalian, directeur van Shark Robotics, afdeling R&D. „Daarom lag het voor de hand voor maxon te kiezen: de firma heeft perfecte referenties en hun motoren zijn reeds beproefd voor het gebruik in levensgevaarlijke omgevingen.”

Shark Robotics gebruikt inmiddels 19 verschillende producten van maxon en koopt de motoren direct via de website van de aandrijfspecialist. En over een levensgevaarlijke omgeving gesproken: dezelfde elektromotoren worden ook in de Europese rover gebruikt, die vanaf 2021 de planeet Mars zal verkennen.

 © maxon motor ag

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31/53 - 744 0 744
Contact