ID-Teaser-Rebrush-Company-Pic

Modelbouw: een Caterpillar in mini-formaat.

maxon aandrijvingen spelen ook in de modelbouw een belangrijke rol. Zo rijden er veel modellocomotieven rond met maxon motoren, maar ook de knalgele Cat rupsbandladers van de hobbyconstructeur Marcel Sigrist uit Centraal-Zwitserland. Hij heeft binnen ongeveer twee jaar drie Trax Cat 983B-modelrupsbandvoertuigen op een schaal van 1:8 nagebouwd. Deze graafmachines in miniformaat worden aangedreven door maxon motoren.

De beroemde en beruchte gele Caterpillar-machines zijn normaal gesproken gigantisch. Voor één man uit Centraal-Zwitserland, Marcel Sigrist, was het een uitdaging om deze gigantische machine na te bouwen als miniatuurmodel. Bij een model van de Cat-rupsbandlader zou het echter niet blijven. Na intensief onderzoek van opengewerkte tekeningen en aan de hand van foto's en gemeten maten van het ”echte” Cat-rupsbandvoertuig, begon de planning en de bouw van de op afstand bestuurde minirupsbandlader. Na 8 maanden intensieve CAD-planning was de eerste tekening op een schaal van 1:8 op papier gezet. Het model zou 105 cm lang, 38 cm breed, 44 cm hoog worden en rond 70 kilogram wegen.

Het hartstuk van de Cat: de aandrijving en de elektronica
Al in de planningsfase werd aan de motoren en overbrengingen gedacht. Voor het project kwamen alleen maxon motoren in aanmerking. Omdat het origineel via rechte vertanding werd aangedreven, was vanaf het begin al duidelijk dat ook deze variant in het model zou worden toegepast. Per rijkant werden elk twee maxon DC motoren met elk 150 W via een tandriem verbonden en via een wormwieloverbrenging 20:1 haaks aangebracht. Daarmee was de rupsbandlader verzekerd van een krachtige aandrijving. Als elektronische component werd een regelaar voor kettingvoertuigmodellen ingebouwd. Deze heeft een spanning van 12V en twee maal 50A rijstroom. Eenvoudig onderhoud aan de elektronica was een basisvoorwaarde voor de inbouw. Daarom werd de complete hydraulica en elektronica in een schuifladesysteem in elkaar gezet. Zo kunnen in noodgevallen de hydraulicaleidingen eenvoudig gedemonteerd en de complete techniek er uitgeschoven worden.

Op deze drager bevinden zich de hydrauliekpomp met motor, regelaar voor de hydrauliekmotor alsook de olietank met vulhals en ontluchting. De tweede component wordt gevormd door de hydrauliekkleppen met servo's voor de verschillende functies. Ook de volledige soundmodule SMX inclusief luidsprekers werd op deze eenheid gebouwd. Voor de voeding werden twee accublokken (Ni-MH) met een spanning van 12V gebruikt. Daarmee kan het modelrupsbandvoertuig maximaal een uur rijden. Nadat alle onderdelen van de minirupsbandlader waren geverfd, werd het in elkaar gezet. Na slechts 13 maanden was de eerste van drie modelbouw rupsbandvoertuigen af. Een succesvolle proefrit was het resultaat (zie afbeeldingen 1, 3, 4). Minder dan drie maanden later was nummer 2 geboren en ook model 3 volgde drie maanden later.

”Bij dit project vond ik het vooral heel leuk, dat aan het begin geen enkel onderdeel van dit model kon worden gekocht. Het plannen, uitmeten en tekenen om betrouwbare bouwhandleidingen te krijgen was een bijzondere uitdaging. Ondanks dat er van het origineel een reserveonderdelenboek was, kan ik vandaag trots zeggen: dat heb ik zelf ontwikkeld!”, zegt Marcel Sigrist.

 © maxon motor ag

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 07 44 -
Contact